Третій
день
Урок з літературного читання
для учнів 2 класу за темою:
«Українська народна казка «Колобок» з використанням
інтерактивних методів навчання
Сучасний вчитель початкових класів повинен вдосконалювати свою роботу,
використовуючи інноваційні технології на уроках для урізноманітнення процесу
навчання й зацікавлення учнів. Уроки читання з використанням інтерактивних
технологій у процесі вивчення казки мають великі переваги, а саме: навчальний
процес відбувається за умови активної взаємодії всіх дітей; збільшується обсяг
виконаної роботи; формується вміння співпрацювати в дитячому
колективі; в учнів розвиваються гуманні стосунки; формуються мотиви навчання.
Даний урок спрямований на вдосконалення в учнів самостійної читацької, творчої
діяльності; вміння давати характеристики головним дійовим особам; виявляти і
реалізувати індивідуальні можливості; удосконалювати якості читання; розширювати
кут зору.
Тема уроку: Скринька
українських народних казок. Колобок. Герої
казки. Головний герой.
Мета уроку:
поглиблювати знання учнів про казку; формувати комунікативну
компетентність;розвивати навички діалогічного мовлення; удосконалювати техніку
читання учнів, використовуючи різні види роботи над текстом; збагачувати активний словниковий запас; учити правильно висловлювати власні
думки; виховувати любов до народної творчості, слухняність, ввічливість.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедіа
- проектор, фонограма казки, відео казки
«Колобок», презентація, картки з текстовими завданнями, індивідуальні
картки, фонарик, відео – фізкультхвилинка, фішки –призи « Колобок».
Хід уроку
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дзвінко
продзвенів дзвінок,
Всім пора нам
на урок,
Все у нас
уже на місці –
Залишилось
тільки сісти!
Девіз уроку:
Гарно читаємо
Чітко відповідаємо,
У світ казок
пірнаємо,
Мовлення своє
розвиваємо.
II. Психологічний настрій на
урок.
Учитель. Діти, у нас на уроці присутні гості, тому поверніться до них,
привітайтеся, подаруйте їм свої
посмішки!
А тепер сідайте, будь ласка . Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваюсь, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху.
А тепер сідайте, будь ласка . Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваюсь, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху.
1. Вправа « Згадай
правила»
Щоб наша праця була
успішною слід дотримуватись таких правил, пригадаймо їх:
1. Правило піднятої
руки.
2. Дружня співпраця у парах, групах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.
2. Дружня співпраця у парах, групах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.
2. Вправа « Очікування».
¾
Що
ви очікуєте від уроку ?
Продовжіть речення : «Цей урок навчить мене…»
3. Запрошуємо
до казкового кафе « Колобок».
Преглядаємо меню.
Меню
1. « Читацький венігрет»
2. «Секрет нашого меню»
3. «Словниковий салат»
4. « Рецепти страв»
5. « Корисні поради»
6. « Казковий десерт»
III.
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Перша страва нашого меню
«Читацький
вінегрет»
1. Артикуляційна гімнастика.
1. Сядьте рівно, спокійно повітря вдихаємо через ніс і видихаємо
через рот.
2.Рот закритий напруженим язиком опираємся то в ліву то в
праву щоку.
3. Вправа «коник». Присмоктати язик до піднебіння цокати
голосно і сильно.
2. Гра
“Хто що промовляє? ”
¾
Пригадайте, діти,
вмить, як пшениченька шумить? (шу-шу-шу)
¾
Як в гаю струмок
дзвенить? (дзюр-дзюр-дзюр)
¾
Як джміль в саду
бринить? (джу-джу-джу)
¾
Як шумлять у птаха
крила? (шух-шух-шух)
¾
В морі синьому
вітрила? (фу-у-у—фу-у-у—фу-у-у)
¾
Всі ми трішки
пошуміли,візьмемось тепер за діло!
4.
Скоромовка
Ішла баба дубнячком, Сюди смик, туди смик —
Зачепилась гапличком, Одчепися, мій гаплик.
5. Чистомовка
Ра – ра – ра - дуже рада дітвора.
Ва – ва – ва - буде казка нова.
Ка – ка – ка – про веселого
колобка.
Жу – жу – жу – я всім
розкажу.
6.
Вправи на розширення кута зору « Блискавка»
Казка казати
казковий
каска казкар
казочка
Учитель: Яке слово зайве?
Чому?
7.
Гра «Добери до слів суперників» (антоніми)
Вчитель на
картках показує слова, учні читають і добирають протилежні за значенням.
Ніч (день)
Пішла ( прийшла)
Біжить ( стоїть)
Початок (кінець)
Гарний ( поганий)
Голосно (тихо)
Весела (сумна)
Лінивий
(працьовитий)
Працювати (відпочивати)
8.
Логічний наголос
Маленькі
казки багато розуму додають
¾
Промовте так, щоб логічний
наголос був на 1 слові (2,3,4,5.)
¾
А тепер прочитайте речення
? (ставлю ? у кінці )
IV.
Перевірка домашнього завдання
Учитель: Які жанри усної
народної творчості вам відомі? Над яким жанром ми почали працювати? Що таке
казка?
Вправа «Гронування»
(учні на дошці складають з карток означення казки )
Картки: диво, доброта, милосердя, радість,
чарівність, розвага, роздуми.
¾
Молодці! Я
сподіваюся, що вам сподобався « Читацький вінегрет».
V.
Повідомлення теми
і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Отже страва нашого меню – «Секрет нашого меню».
Казка –це чарівна країна. Казок чимало є на світі. Казка
– давній і мудрий порадник. Це вона дає нам перше уявлення про добро і зло,
правду і неправду, чесність і справедливість. З перших днів дитинства нас
супроводжують казкові герої. Упізнайте казкового героя, з якої він казки?
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку
сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. (Колобок)
Сьогодні на уроці ми будемо читати казку «Колобок». Маємо навчитись виразно читати
казку, вміти передавати інтонацією настрій героїв, складати їм характеристику, робити висновки і
давати оцінку діям персонажів.
VI.
Сприймання й
усвідомлення нового матеріалу
1.
Технологія «Вмикаємо телевізор»
Учитель: Любі діти, уважно
послухайте українську народну казку «Колобок».
(Звучить
фонограма). Простим олівчиком позначте
слова які в тексті є не такими.
Превірка
первинного сприймання.
¾ Яких героїв казки запам’ятали?
¾ Хто спік колобка? На чиє прохання?
¾ Де остигав колобок?
¾ Кого спершу зустрів колобок?
1. Словникова
робота Підготовка до
читання.
Переходимо до 3 завдання «Словниковий салат».
У завданні «Словникового салату» ми повинні
попрацювати зі словами, що зустрічатимуться в казці «Колобок».
1) Незнайомі
слова
Учитель: Казка «Колобок» — українська
народна казка, яка складена була дуже
давно. Тому в ній вживаються деякі
слова, які, можливо, для вас будуть
незрозумілими. У цій казці вам зустрінуться незнайомі слова:
Хижка – комора;
Засік – відгороджене місце в коморі
або скриня для зберігання зерна, борошна;
Призьба – невисокий земляний насип
уздовж стін хати знадвору.
2)
Опрацювання
колонок слів
дожилися лисичка
покотився вікно
витопила борошно
замісила дорогою
спекла хижка
¾
Прочитайте слова
кожної колонки.
¾
Поєднайте за
змістом слова 1 і 2 колонки у словосполучення або у речення. (покотився
дорогою, замісила борошно)
¾
На яке запитання
відповідають слова 1 колонки? (що робити?)
¾
Яке слово зайве у 2
колонці? (лисичка)
3)
Зарядка для очей. Готуємося до читання.
Офтальмотренаж
Пугач. На рахунок 1-4 закрити очі, на рахунок 5-6
широко розкрити їх і подивитися в вдалину (4-5 разів).
Мітли. Часто
моргати, не напружуючи очей, на рахунок 1-5 (4-5 разів). Можна супроводжувати
моргання промовлянням тексту:
Ви, мітли, втому зметіть,
Очі нам добре освіжіть.
Піжмурки. На дошці
поставити маленькі іграшки або кольорові фішки. Діти заплющують очі на рахунок
1-4. За цей час вчитель змінює розташування предметів на дошці. Розплющивши
очі, діти намагаються визначити зміни, що відбулися (4-5разів).
Далеко –близько. Діти дивляться
у вікно. Учитель називає спочатку предмет, що перебуває далеко, а через 2-3
секунди предмет, який розташований близько. Діти повинні швидко відшукати очима
предмети, що їх називає вчитель (6-8 разів).
Упіймай
«зайчика». Учитель
включає ліхтарик і випускає «сонячного зайчика» на прогулянку. Діти , піймавши
очима «зайчика», супроводжують його, не повертаючи голови, 45 секунд.
4) Первинне
читання 1 частини « Бджілкою»
Учитель: Діти, зараз ми будемо читати казку вголос, але перед цим
давайте поміркуємо, яким тоном ви будете промовляти слова кожного персонажа?
1.
Слова зайчика –
тоненьким та тихеньким голосом, бо він маленький та беззахисний.
2.
Слова лисички – з
хитринкою; слова вовка та ведмедя – голосно, трішки грізно, бо вони великі та
страшні.
3.
А слова Колобка?
Так, вірно, весело і хвалькувато.
VII.
Ми переходимо до 4 пункту
меню « Рецепти страв».
Повторне читання
казки вголос.
1.
Аналіз змісту, вибіркове читання.
-
Читаючи казку,
зверніть увагу на те, яку роботу виконувала бабуся?
-
В якій послідовності
з’являються герої казки:
ведмідь, заєць, лисичка, баба, вовк, дід, колобок?
-
Хто з них є головним героєм?
-
Як ти гадаєш, чи
можна назвати колобка веселим, довірливим, хвальковитим? Доведи.
-
У чому виявилися
хитрість і підступність лисички?
2.
Характеристика героїв казки. Робота в парах (завдання на
картках).
-
Слова для
характеристики:
-
Хитра, підступна,
спритна….
-
Жорстокий,
жадібний, злий…
-
Сильний,
незграбний, вайлуватий…
-
Боязкий, слабкий,
несміливий…
-
Веселий,
хвальковитий, неслухняний, неввічливий, довірливий…
3. Метод
«Займи позицію» Якості
характеру головного героя.
¾
Які вчинки Колобка
свідчать про хвалькуватість, неслухняність, неввічливість?
¾
Кого
з героїв казки вам шкода? Чому?
¾
Який
епізод казки вас найбільше схвилював?
4. Фізкультхвилинка
На уроці всі
стомились,
Адже добре
потрудились.
То ж давайте
для розрядки
зробим
кілька вправ зарядки.
5. Казкова
задача
Учитель: Діти, як ви вважаєте, чому саме так закінчилася казка?
Які почуття викликає кінцівка казки? Давайте з вами пофантазуємо і придумаємо,
як зробити так, щоб лисичка не з’їла Колобка, і він залишився неушкодженим.
Варіанти:
1.
Не спекти Колобка;
2.
Спекти довгий, великий,
щоб не помістився в роті лисички;
3.
Сісти не на ніс, не
на язик, а на голову.
VIII.
Озвучуємо казку
В
театр ми пограємо,
в
особах почитаємо.
Демонструється мультфільм – казка без звуку,
а діти озвучують.
IX. Ось ми
з вами вже беремо і 5 страву меню під
назвою «Корисні поради».
Визначення головної думки казки
Учитель: Кожна казка має
свою виховну мету. А чому саме вчить нас казка «Колобок»?
Гра «Так» чи «Ні»
1)
Казка вчить нас
бути слухняними? Так.
2)
Ми повинні бути
такими, як Колобок? Ні.
3)
Потрібно з кожним,
кого зустрінеш, починати розмову? Ні
4)
Потрібно завжди
вітатися з тим, кого зустрінеш? Так.
¾
Які слова вітання
потрібно вивчити Колобку?
X.
Підсумок уроку
-
І ось вже десерт. Тільки він казковий. Остання страва меню називається «Казковий
десерт».
1.
Складання
«Синквейна»
Колобок
Який? Який?
Що робив? Що
робив? Що робив?
Речення про
Колобка.
Слово-висновок
2. Домашнє
завдання
Діти, вдома
ви прочитаєте і перекажете казку «Колобок» Стор. 35-36
Намалюєте
свою ілюстрацію до казки.
Учитель: Над якою казкою ми
працювали на уроці? Чи є в неї автор?
Гра «Продовж речення»
1.
На уроці мені
найбільше сподобалось…
2.
Я вчився…..
3.
Я дізнався…..
Колобок вдячний вам за активність на уроці і дарує вам
веселих
колобків.
Немає коментарів:
Дописати коментар