четвер, 7 січня 2016 р.

Третій день    
Урок з літературного читання
для учнів 2 класу за темою:
«Українська народна казка «Колобок» з використанням інтерактивних методів навчання



Сучасний вчитель початкових класів повинен вдосконалювати свою роботу, використовуючи інноваційні технології на уроках для урізноманітнення процесу навчання й зацікавлення учнів. Уроки читання з використанням інтерактивних технологій у процесі вивчення казки мають великі переваги, а саме: навчальний процес відбувається за умови активної взаємодії всіх дітей; збільшується обсяг виконаної  роботи;  формується вміння співпрацювати в дитячому колективі; в учнів розвиваються гуманні стосунки; формуються мотиви навчання. Даний урок спрямований на вдосконалення в учнів самостійної читацької, творчої діяльності; вміння давати характеристики головним дійовим особам; виявляти і реалізувати індивідуальні можливості; удосконалювати якості читання; розширювати кут зору.

Тема уроку: Скринька українських народних казок. Колобок. Герої казки.  Головний  герой.

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про казку; формувати комунікативну компетентність;розвивати навички діалогічного мовлення; удосконалювати техніку читання учнів, використовуючи різні види роботи над текстом; збагачувати  активний словниковий  запас; учити правильно висловлювати власні думки; виховувати любов до народної творчості, слухняність, ввічливість.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедіа - проектор, фонограма казки, відео казки       «Колобок», презентація, картки з текстовими завданнями, індивідуальні картки, фонарик, відео – фізкультхвилинка, фішки –призи « Колобок».
Хід уроку

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Дзвінко  продзвенів  дзвінок,
Всім  пора  нам  на  урок,
Все  у  нас  уже  на  місці –
Залишилось  тільки  сісти!
Девіз уроку:
Гарно читаємо
арно читаємо,
Чітко відповідаємо,
У світ казок пірнаємо,
Мовлення своє розвиваємо.


II.   Психологічний настрій на урок.

Учитель. Діти, у нас на уроці присутні гості, тому поверніться до них, привітайтеся,  подаруйте їм свої посмішки!
А тепер сідайте, будь ласка . Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваюсь, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху.
1.     Вправа  « Згадай правила»
Щоб наша праця була успішною слід дотримуватись таких правил, пригадаймо їх:
1. Правило піднятої руки.
2. Дружня співпраця у парах, групах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.
2.       Вправа « Очікування».
¾   Що ви очікуєте від уроку ?
Продовжіть речення : «Цей урок навчить мене…»
3.     Запрошуємо до казкового кафе « Колобок».
Преглядаємо меню.
Меню
1.       « Читацький венігрет»
2.       «Секрет нашого меню»
3.       «Словниковий салат»
4.       « Рецепти страв»
5.       « Корисні поради»
6.       « Казковий десерт»

III.              МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Перша страва нашого меню  «Читацький вінегрет»

1.       Артикуляційна гімнастика.

1. Сядьте рівно, спокійно повітря вдихаємо через ніс і видихаємо через рот.
2.Рот закритий напруженим язиком опираємся то в ліву то в праву щоку.
3. Вправа «коник». Присмоктати язик до піднебіння цокати голосно і сильно.

2.       Гра “Хто що промовляє?
¾         Пригадайте, діти, вмить, як пшениченька шумить? (шу-шу-шу)
¾         Як в гаю струмок дзвенить? (дзюр-дзюр-дзюр)
¾         Як джміль в саду бринить? (джу-джу-джу)
¾         Як шумлять у птаха крила? (шух-шух-шух)
¾         В морі синьому вітрила? (фу-у-у—фу-у-у—фу-у-у)
¾         Всі ми  трішки пошуміли,візьмемось тепер за діло!

4.       Скоромовка
Ішла баба дубнячком,                         Сюди смик, туди смик —
Зачепилась гапличком,                        Одчепися, мій гаплик.

5.     Чистомовка
Ра ра ра - дуже рада дітвора.
Ва – ва – ва -  буде казка нова.
Ка – ка – ка – про веселого колобка.
Жу – жу – жу – я всім розкажу.

6.     Вправи на розширення кута зору « Блискавка»

Казка   казати    казковий    каска  казкар    казочка

Учитель: Яке слово зайве? Чому?

7.     Гра «Добери до слів суперників» (антоніми)
Вчитель на картках показує слова, учні читають і добирають протилежні за значенням.


Ніч  (день)                                            
Пішла ( прийшла)
Біжить ( стоїть)
Початок  (кінець)
Гарний  ( поганий)
Голосно  (тихо)
Весела  (сумна)
Лінивий  (працьовитий)
Працювати  (відпочивати)

8.     Логічний наголос

Маленькі  казки  багато  розуму додають
¾     Промовте так, щоб логічний наголос був на 1 слові (2,3,4,5.)
¾     А тепер прочитайте речення ?  (ставлю ? у кінці )
IV.           Перевірка домашнього завдання
Учитель: Які жанри усної народної творчості вам відомі? Над яким жанром ми почали працювати? Що таке казка?
Вправа «Гронування»
(учні на дошці складають з карток означення  казки )
Картки: диво, доброта, милосердя, радість, чарівність, розвага, роздуми.
¾   Молодці! Я сподіваюся, що вам сподобався « Читацький вінегрет».
V.   Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:   Отже страва нашого меню   –  «Секрет нашого меню».
Казка –це чарівна країна. Казок чимало є на світі. Казка – давній і мудрий порадник. Це вона дає нам перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і справедливість. З перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Упізнайте казкового героя, з якої він казки?
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку  сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. (Колобок)
Сьогодні на уроці ми будемо читати казку  «Колобок». Маємо навчитись виразно читати казку, вміти передавати інтонацією настрій героїв,  складати їм характеристику, робити висновки і давати оцінку діям  персонажів.
VI.           Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.     Технологія «Вмикаємо телевізор»
Учитель: Любі діти, уважно послухайте українську народну казку «Колобок».
(Звучить фонограма). Простим олівчиком  позначте слова які в тексті  є не такими.
Превірка  первинного сприймання.
¾   Яких героїв казки запам’ятали?
¾   Хто спік колобка? На чиє прохання?
¾   Де остигав колобок?
¾   Кого спершу зустрів колобок?
1.     Словникова робота  Підготовка  до  читання.
Переходимо до 3 завдання  «Словниковий салат».  У завданні  «Словникового салату» ми повинні попрацювати зі словами, що зустрічатимуться в казці «Колобок».
1)    Незнайомі слова
Учитель: Казка  «Колобок» — українська  народна  казка,  яка  складена  була  дуже  давно.  Тому  в  ній  вживаються   деякі  слова,  які,  можливо,  для  вас  будуть  незрозумілими. У цій казці вам зустрінуться незнайомі слова:
Хижка – комора;
Засік – відгороджене місце в коморі або скриня для зберігання зерна, борошна;
Призьба – невисокий земляний насип уздовж стін хати знадвору.
2)    Опрацювання  колонок  слів
дожилися                             лисичка
покотився                            вікно
витопила                             борошно
замісила                              дорогою
спекла                                  хижка
¾                        Прочитайте  слова  кожної  колонки.
¾                        Поєднайте за змістом слова 1 і 2 колонки у словосполучення або у речення. (покотився дорогою, замісила борошно)
¾                        На яке запитання відповідають слова 1 колонки? (що робити?)
¾                        Яке слово зайве у 2 колонці?  (лисичка)
3)    Зарядка для очей. Готуємося до читання.
Офтальмотренаж
Пугач. На  рахунок 1-4 закрити очі, на рахунок 5-6 широко розкрити їх і подивитися в вдалину (4-5 разів).
Мітли. Часто моргати, не напружуючи очей, на рахунок 1-5 (4-5 разів). Можна супроводжувати моргання промовлянням тексту:
Ви, мітли, втому зметіть,
Очі нам добре освіжіть.
Піжмурки. На дошці поставити маленькі іграшки або кольорові фішки. Діти заплющують очі на рахунок 1-4. За цей час вчитель змінює розташування предметів на дошці. Розплющивши очі, діти намагаються визначити зміни, що відбулися (4-5разів).
Далеко –близько. Діти дивляться у вікно. Учитель називає спочатку предмет, що перебуває далеко, а через 2-3 секунди предмет, який розташований близько. Діти повинні швидко відшукати очима предмети, що їх називає вчитель (6-8 разів).
Упіймай «зайчика». Учитель включає ліхтарик і випускає «сонячного зайчика» на прогулянку. Діти , піймавши очима «зайчика», супроводжують його, не повертаючи голови, 45 секунд.
4)    Первинне читання 1 частини « Бджілкою»
Учитель: Діти, зараз ми будемо читати казку вголос, але перед цим давайте поміркуємо, яким тоном ви будете промовляти слова кожного персонажа?
1.                Слова зайчика – тоненьким та тихеньким голосом, бо він маленький та беззахисний.
2.                Слова лисички – з хитринкою; слова вовка та ведмедя – голосно, трішки грізно, бо вони великі та страшні.
3.                А слова Колобка? Так, вірно, весело і хвалькувато.
VII.       Ми переходимо  до 4  пункту меню  « Рецепти страв».
 Повторне читання казки вголос.
1.     Аналіз змісту, вибіркове читання.


-         Читаючи казку, зверніть увагу на те, яку роботу виконувала бабуся?
-         В якій  послідовності  з’являються  герої  казки:  ведмідь, заєць, лисичка, баба, вовк, дід, колобок? 
-          Хто з них є головним героєм?
-         Як ти гадаєш, чи можна назвати колобка веселим, довірливим, хвальковитим? Доведи.
-         У чому виявилися хитрість і підступність лисички?
2.     Характеристика героїв казки. Робота в парах (завдання на картках).
-         Слова для характеристики:
-         Хитра, підступна, спритна….
-         Жорстокий, жадібний, злий…
-         Сильний, незграбний, вайлуватий…
-         Боязкий, слабкий, несміливий…
-         Веселий, хвальковитий, неслухняний, неввічливий, довірливий…
3.     Метод «Займи позицію»  Якості характеру головного героя.
¾              Які вчинки Колобка свідчать про хвалькуватість, неслухняність, неввічливість?
¾              Кого з героїв казки вам шкода? Чому?
¾              Який епізод казки вас найбільше схвилював?


4.     Фізкультхвилинка


На уроці всі стомились,
Адже добре потрудились.
То ж давайте для розрядки
зробим кілька вправ зарядки.



5.     Казкова задача
Учитель: Діти, як ви вважаєте, чому саме так закінчилася казка? Які почуття викликає кінцівка казки? Давайте з вами пофантазуємо і придумаємо, як зробити так, щоб лисичка не з’їла Колобка, і він залишився неушкодженим.
Варіанти:
1.     Не спекти Колобка;
2.     Спекти довгий, великий, щоб не помістився в роті лисички;
3.     Сісти не на ніс, не на язик, а на голову.
VIII.    Озвучуємо казку
В театр ми пограємо,
в особах почитаємо.
Демонструється  мультфільм – казка  без звуку,  а діти озвучують.
IX. Ось ми з вами вже беремо і  5 страву меню під назвою «Корисні поради».
Визначення головної думки казки
Учитель: Кожна казка має свою виховну мету. А чому саме вчить нас казка «Колобок»?
Гра «Так» чи «Ні»
1)                Казка вчить нас бути слухняними? Так.
2)                Ми повинні бути такими, як Колобок? Ні.
3)                Потрібно з кожним, кого зустрінеш, починати розмову? Ні
4)                Потрібно завжди вітатися з тим, кого зустрінеш? Так.
¾   Які слова вітання потрібно вивчити Колобку?

X.   Підсумок  уроку
- І ось вже десерт. Тільки він казковий. Остання страва меню  називається «Казковий десерт». 

1.                Складання  «Синквейна»
Колобок
Який? Який?
Що робив? Що робив? Що робив?
Речення про Колобка.
Слово-висновок

2.       Домашнє завдання
Діти, вдома ви прочитаєте і перекажете казку «Колобок» Стор. 35-36
Намалюєте свою ілюстрацію до казки.

Учитель: Над якою казкою ми працювали на уроці? Чи є в неї автор?
Гра «Продовж речення»
1.     На уроці мені найбільше сподобалось…
2.     Я вчився…..
3.     Я дізнався…..
Колобок вдячний вам за активність на уроці і дарує вам веселих
колобків.













Немає коментарів:

Дописати коментар