четвер, 7 січня 2016 р.

Другий день
Веселкова мова !
«Мовленнєвий етикет української дитини». Заняття з етики мовленнєвого спілкування.

Етикет -  зведення норм поведінки, дотримання правил чемності, що склалися у суспільстві.
         Етикет — установлені норми поведінки і правила ввічливості у якому-небудь товаристві.

         Мовне  виховання — цілеспрямоване прищеплення дітям ряду гуманістичних цінностей, пов'язаних з вивченням мови. Зокрема, розуміння ролі мови для людини; мислення рідною мовою у контексті культури свого народу; вимогливість до культури власного мовлення; естетична потреба у художньому слові.
Тема. "Веселкова   мова"
Мета. Поповнювати словниковий запас учнів; розвивати вміння проводити аналітико-синтетичну роботу над сло­вом; сприяти розвиткові в учнів кмітливості, мислення, уваги; виховувати інтерес і любов до мови.
Обладнання.   Плакат   «Мова    веселкова»,   табло «Чарівні квадрати», аркуші паперу (4 шт.), музичні ноти (5 шт.), табло «Алфавіт».

Вступ.

1-й учень.
Мово рідна! Колискова!
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти,
Гей, яка ж прекрасна ти!

2-й учень.
Мова кожного народу
Неповторна і своя:
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші — трелі солов'я.

3-й учень.
На своїй природні мові
І потоки гомонять;
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.

4-й учень.
Солов'їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.

5-й учень.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас, —
Бо єдина — так, як мати,
Мова кожного із нас.

6-й учень.
Рідним словом я горджуся,
Ним читаю і пишу.
Рідну мову, рідну пісню
Я ніколи не лишу.

7-й учень.
Багато є в тобі щедрот,
Моя Вкраїно чорноброва.
І лиш народ тоді народ,
Як є у нього рідна мова.

8-й учень.
Під рідним небом жайворон співа,
Я рад би знати тих пісень слова.
Я слухав, чув: співала та пташина
Одне святеє слово — Україна.

9-й учень.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.

10-й учень.
Я так люблю, я так люблю тебе,
Моя співуча, українська мово!
В тобі шумить Полісся голубе,
І дужі хвилі гомонять Дніпрові.

11-й учень.
Ти, рідна мово, чиста, як роса,
Цілюща й невичерпна, як криниця.
Святиня наша, гордість і краса,
Ти — розуму народного скарбниця.

12-й учень.
Моя ти пісне калинова,
Моя ти зіронька свята!
Живи, цвіти, вкраїнська мово,
Зціляй і душу, і вуста!



13-й учень.
О, слово рідне! Подарунок мами!
І пісня ніжна, і розрада нам!
Я всім на світі поділюся з вами,
Та слова рідного нікому не віддам.

14-й учень.
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана, материнська мово!

Основна частина

1-й ведучий.
Рідну мову любимо і знаємо,
На уроках кожен день її вивчаємо.
По країні мови веселкової ідемо,
Україну рідну ми не підведемо.

2-й ведучий.
Дуже любимо мову вивчати
Та у мовні ігри грати.
Ігри нас і вчать, і розважають,
І весело проводить час допомагають.

Вчитель . На нашому святі кожен пограє в мовні ігри, які допоможуть перевірити знання,  навчать нового і цікавого.

ГРА «АУКЦІОН»
Правила гри. Потрібно придумати слова з певним скла­дом на початку слова.
Ведучий каже склад — «ма». Гравці піднімають руки і називають слова (мама, марш, мак, масло і т. д.). Слова повторювати не можна. Коли більше ніхто з гравців руки не підніме, ведучий каже останнє назване слово і лічить до трьох: марш — один, два, три. Якщо під час рахунку хтось скаже ще слово, ведучий повторює його і лічить знову до трьох. Виграє той учасник гри, який називає ос­таннє слово.
Гру потрібно проводити у швидкому темпі. її можна повторювати, але називаючи інший склад.

ГРА «МОРФОЛОГІЧНІ ШАРАДИ»
Правила гри. Ведучий називає слова, з частин яких тре­ба скласти нове слово. Наприклад: щоб створити слово «поводир», треба взяти зі слова «посадка» префікс, зі сло­ва «водити» — корінь, а зі слова «командир» — суфікс.
Матеріал для гри:
1.  Префікс зі слова «проїзд», корінь зі слова «лісник», суфікс зі слова «каток».  (Пролісок)
2.  Префікс зі слова «відпустка», корінь зі слова «загад­ка», суфікс і закінчення зі слова «виставка». (Відгадка)
3.  Префікс зі слова «прибув», корінь зі слова «кордон», суфікс зі слова «керівник». (Прикордонник)
4.  Перший склад слова «помідор», перший і другий — слова «неділя», другий — слова «кілок».  (Понеділок)
1.     Префікс зі слова «поїзд», корінь зі слова «садівник», суфікс і закінчення зі слова «поїздка».  (Посадка)

 ГРА «ДО-МІ-СОЛЬКА»
Правила гри. До участі у грі запрошуються п'ятеро учнів. Вони по черзі вибирають нотки, на яких написані назви: до, ре, мі, фа, ля. Гравці придумують і по черзі на­зивають слова, в яких міститься відповідний склад.  Наприклад:
До — дорога, подорож, блюдо.
Ре — очерет, берег, береза.
Мі — помідор, доміно, міраж.
Фа — фабрика, фазан, фарби.
Ля — неділя, цибуля.
Виграє учасник, який придумає більше слів.

ГРА «АЛФАВІТНА ЕСТАФЕТА»
Правила гри. У грі беруть участь дві команди по 7—10 уч­нів. Гравці кожної команди по черзі біжать до призначено­го місця і пишуть по одній букві алфавіту: перший учень — а, другий — б, третій — в і т. д. Гра продовжуєть­ся, поки кожна команда не напише останню букву в ал­фавіті.
Виграє та команда, яка першою правильно напише ал­фавіт.

ГРА «ЗНАЙДИ БУКВУ»
Правила гри. Ведучий зачитує буквені загадки, діти по­винні вгадати букву, яка зустрічається в кількох словах.
Матеріал для гри.
1.      Що у Києві на першому місці, а у Москві на четвер­тому? (Буква К)
2.      Що стоїть посередині Землі? (Буква М)
3.      Хоч не риба — є в Дніпрі, у Десні, Дінці, Дністрі. (Буква Д)
4.      У Саратові й Черкасах є, а у Харкові та Полтаві не­ма мене. (Буква С)
5.      На Волзі перша буква ти і не остання на Неві.  (Буква В)
6.      Я у Львові живу, у Луцьку, у Луганську, нема в Жи­томирі. (Буква Л)
7.      Ми є в помідорах, огірках, та немає нас у цибулі.  (Букви Р та О)

ГРА «ЧАРІВНІ КВАДРАТИ»
Правила гри. Учасники гри одержують аркуші з накрес­леними на них клітинками і написаним завданням. Матеріал для гри.
Встав у клітинки букви
д, і, м, і, р, а, м, а, к, щоб вийшли слова дім, Іра, мак  у ширину і довжину.
Встав у клітинки букви  к, и, ї, в, ж, а, ї, в, а, з, а, щоб вийшли слова Київ, їжа, ваза по горизонталі і вертикалі.
Встав у клітинки букви м, у, х, а, у, р, а, х, а, т, а, щоб вийшли слова муха, уха, хата по горизонталі і вертикалі.
Встав у клітинки букви п, о, с, у, д, о, д, у, д, с, у, м, а, у, д, а, р, щоб вийшли слова посуд, одуд, сума, удар по горизонталі і вертикалі.
Встав у клітинки букви с, о, м, о, с, и, м, и, щоб вийшли слова сом, оси, ми у ширину і довжину.
Встав у ці клітинки букви с, о, м, о, с, а, м, а, м, а, щоб вийшли слова сом, оса, мама у ширину і довжину.

с
о
м

о
с
а
м
а
м
а

а


с
о
м
о
с
и
м
и






Виграє той, хто першим правильно складе слова

Мовленнєвий етикет
Кажу вам. що за кожне слово пусте, яке скажуть люди, дадуть вони відповідь судного дня.
 (Євангеліє від Матвія)
 Нехай жодне слово гниле не виходить із уст ваших, але тільки таке, що добре та потрібне збудування...
 Усяке подратування, і гнів, і лютість, і крик, і лайка нехай буде взято від вас разом з усякою злобою.
 (послання апостола Павла)
 Тепер же відкиньте і ви все оте: гнів, лютість, злобу, богозневагу, безсоромні слова з ваших уст.
 (Колосянам 3:8)
 Із тих самих уст виходять благословення й прокляття. Не повинно, брати мої, щоб так це було!
 (Якова 3:10) '
 З книги приповістей СОЛОМОНОВИХ.
 Язик лагідний — то дерево життя.
 Смерть та життя — у владі язика.
 Свого ближнього нищить лукавий устами.
 Уста праведного — джерело життя.
 Нехай жодне слово гниле не виходить із уст.
 Ти попався до пастки з-за слів своїх уст.

Методичні порада
Культура людини виявляється не тільки в умінні говорити, а й в умінні  вислуховувати свого співбесідника, вести бесіду. Уміння слухати — це не менш важлива якість культурної людини, ніж уміння говорити.
         Культура мовлення дитини забезпечується збагаченням словника, розвитком граматично правильного мовлення, чіткою вимовою звуків у словах, правильною побудовою різних типів речення, образністю та інтонаційною виразністю мовлення.
         Дуже корисні колективні ігри-драматизації, інсценівки віршів, пісень, оповідань. У такій колективній діяльності дитина мимоволі починає говорити у потрібному ритмі і темпі.
         Дітей треба вчити не тільки говорити голосно, виразно, відповідним тоном, а й приймати під час розмови правильну позу: стояти прямо, не розмахувати руками, дивитися у очі співбесідникові, не схрещувати ноги і не розставляти їх широко. При цьому доцільно звернути увагу на міміку та жести під час розмови, які повинні відповідати її змістові, бути простими і виразними, доцільними і впорядкованими. Зайва жестикуляція неприпустима. Це некультурно.
Діти не мають бути настирливими у своїх домаганнях, втручатися у розмову дорослих, перебивати, а повинні навчитися своєчасно вступати у розмову, називати дорослих на ім'я та по батькові.

Правила  культурного мовленнєвого спілкування.
 1. Якщо до тебе звернулися із запитанням, відповідай ввічливо, повним реченням. Чітко вимовляй слова і звуки, говори досить голосно, щоб усім було зрозуміло.
 2. Уважно вислухай вказівки старших.
 3. Вітайся при зустрічі з друзями і знайомими. Слова вітання чи прощання промовляй доброзичливо і досить чітко, щоб тебе чули, дивлячись при цьому в очі співрозмовнику.
 4. Дорослих називай на «Ви».
 5. Не забувай вибачитися за допущену якусь недоречність у поведінці.
 6. Дякуй за надану допомогу, увагу, турботу.
 7. Якщо звертаєшся із запитанням, проханням, вибаченням, не забудь про слово «будь ласка». Пам'ятай, що не всяке твоє прохання може бути виконано. Якщо тобі відмовляють, не наполягай, не будь впертим і набридливим.
 8. Пам'ятай про чарівні слова «будь ласка», «дякую», «прошу», «вибачте» «дозвольте», «смачного», слова вітання і прощання тощо.
 9. Не перебивай розмову дорослих. Якщо тобі терміново треба звернутися то промов: «Вибачте, будь ласка...» і, дочекавшись дозволу, звернися із проханням.
 10. Під час розмови поводь себе скромно, спокійно, дивися в очі співрозмовнику, не розмахуй руками.
 11. Ввічливо розмовляй з усіма рідними, близькими і чужими людьми, зі своїми однолітками.
 12. Умій помовчати, коли це необхідно.
 13. Не розмовляй голосно там, де дорослі займаються своїми справами, у транспорті, на вулиці.
День  української дитинии починається  так :
 1. Початок роботи педагога з дітьми міг би починатися словами: ,
 Вітаю вас, маленькі українці!
 Будьте здоровенькі
 На потіху батька й неньки,
 Будьте чемні, добрі, милі
 На потіху всій родині
 І на славу Україні.
 2. Вмикати запис Гімну держави. Навчати дітей поведінкового етикету під час звучання Гімну.
 3. Взявшись за руки, утворивши овал, усі разом промовляють слова:
 Українці ми маленькі.
 Українці в нас батьки і неньки.
 Рідний край наш — Україна,
 Про це знає кожна дитина.
 4. Діти говорять один одному компліменти, добрі слова і побажання.
 5. Звернення до Бога, щоб уберіг від усього злого, дарував здоров'я дитині, усім дітям класу, вчителям, усім працівникам школи , усім рідним, знайомим і незнайомим людям.

Добірка практичного матеріалу.

Прислів’я
 Умій сказати, умій і змовчати.
 Слово — не стріла, а глибоко ранить.
 Слово до слова — зложиться мова.
 Не кидай словами, як пес хвостом.
 Гостре словечко коле сердечко.

ОБРАЗЛИВЕ СЛОВО

  Одного разу Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала Мати. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері. Ночей не спить — мучить його совість: адже він образив Матір.
  Йшли роки. Син-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому у далекий край. Поклонився СИН  Матері низько до землі і говорить:
 — Простіть мене, Мамо, за образливе слово.
 — Прощаю, — сказала мати й зітхнула.
 — Забудьте, Мамо, що я сказав Вам образливе слово. Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явилися сльози. Каже вона синові:
 — Хочу забути, Сину, а не можу. Рана від колючки за¬гоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається.
 В. Сухомлинський
Вправа-тренінг.
 Я розмовляю з другом (мамою, татом, іншими чужими людьми).
 Дане завдання виконується у парах: дитина — дорослий, дитина — дитина, дитина — іграшка (у ігровій ситуації, запропонованій дорослим). Пропонується ряд ситуацій, які необхідно розв'язати дитині. Наприклад, двоє дорослих розмовляють, а у малюка виникла нагальна потреба звернутися до дорослого та ін.
Діти вправляються  у дотриманні правил мовленнєвого етикету.




Немає коментарів:

Дописати коментар